0

Mummy, kenapa kita kena pakai spender?

Erkk..ni soalan cepu emas dari anak kesayangan acik. Mummy, kenapa kita kena pakai spender? Bagi yang tak tau spender tu ape, spender tu seluar kecik atau seluar dalam atau ada yang panggil sepentot. Macam2 bahasa budak2 ni..

Acik pun tak tau nak jawab camner. Alih2 acik jawab – “ Sebab kalau tak pakai spender, nanti bila ada ulat naik atas kaki Ajan, dia terus jumpa teteh (teteh tu eherm eherm lerr) dan terus gigit. Tapi kalau Ajan pakai spender, dia nak masuk pun tak boleh sebab spender Ajan dah tutup jalan tak bagi dia masuk”. Acik pun tak tau logik ke tak logik jawapan acik tu tapi rasanya make sense untuk dia. Sebab dia tak tanya lagi dah.. Kira masuk akal jugak le gamaknye.

So, acik google untuk jawapan kenapa kita kena pakai spender..takde satu jawapan yang konklusif pon. Ada yang kata untuk kebersihan, ada yang kata sekiranya ada kemalangan, kita tak akan diaibkan.. dan pelbagai alasan lagi.

Kenapa soalan ni keluar?? Oh ye.. sebab hujung minggu lepas pi shupping untuk raya. Kita mak2 ni kan, baju2 anak la yg dipentingkan. Baju kita ala kadar udah2 ler..So, kira beli sekali la seluar kecik dia, baju t- shirt, baju tidur, kemeja, songkok, sampin, kasut. Pants dah beli lama dah..ari tu ada promotion, so dapat la seluar Peter Rabbit yang kira2 dalam 60% diskaun. Bila sampai ke bahagian seluar kecik tu la dia tanya..

Adoi..budak2 ni ada je soalan2 yang tulus dari hati dan pemikirannya. Ada satu hari tu, dia kata kalau Mummy sakit perut, kita pegi hospital ye..lepas tu boleh dapat adik.. Erkkkk..ingat sonang camgitu ke? Tapi yela, secara mudahnya ..tetapi kita juga bertanggungjawab untuk meng-explainkan benda tu kearah pemahamannya. Quite complicated jugak le bila tang explain2 ni..

Ada banyak lagi soalan2 nye..contohnya, kenapa kita nak raya kena puasa dulu? Kenapa kita kena makan? Cam mana Ajan keluar dari perut Mummy?? Adussss…..Anak acik nie memang mulut dia potpet potpet..tak renti2 bercakap. Acik ingat dia nak jadi cam Aznil la bila besar nanti..bercakap je keja nye..

Nasib baik dia tak tanya kenapa Superman & Batman pakai spender kat luar..pecah kepala nak jawab tu..kuikuikui..

Bai dulu..muaaahss..

0 komentar:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
Back to Top