Isu halal lagi..tak abis abis..

Acik ni baru je lepas baik demam. 3 hari demam tak kebah2, acik pi specialist hospital. Pegi ambik darah. Ye la mana la tau kan. Takut gak denggi ke ape. Kena cucuk 3 kali sebab budak2 lab ( ah ah..3 orang yang kejakan acik) tak jumpa urat darah. Ah ah..acik ni tembam, jadi uratnya macam nun jauh di sana..Lepas cucuk ke tiga baru le dapat.. tapi alhamdulillah, takde denggi..

Masuk ofis je seperti biasa, acik bukak email. Hmmm..screen mana2 yang patut dibaca kemudian, yang patut dibaca dulu. Ada la satu email ni pasal halal..acik kalau pasal halal memang sepantas kilat..acik pun bukak..Eh eh..citer pasa restoran PappaRich & restoran India sebelah Maybank kat Puduraya. Sapa penah makan kat PappaRich ni? Acik tau PappaRick ada kat Wangsa Maju satu, kat Kepong satu yang selebihnya tak tau.. Nasib baik acik tak penah pegi ke kedua2 tempat ni.. isk isk isk.. Rupanya pakai logo halal yang tak sah. Kalau logo dah tak sah, cuba renung2 kan, sumber2 masakan tu sah ke tak. Kalau dalam kedua2 kes ni, ayamnya dikatakan dibeli di kedai di Bandar Sri Damansara (KL Supreme Processing Sdn Bhd.) yang proses penyembelihannya diragui. Ada ayam tak putus urat, ada yang kiok kena cucuk, ada yang kong kena rendam dalam air panas, ada yang kojol lemas!! Astaghafirullahal’azim…jangan la kita selama ni makan bangkai..

Tengok le gambar2 “ngeri” kat bawah ni. Haaaisssshh..lepas ni acik nak beli ayam hidup, suh orang tu sembelih depan mata acik..puas hati halallan toyiban.















Camner rupa logo halal yang sah? Tengok kat bawah ni..

Logo-logo halal MY & antarabangsa
Sijil Halal mengikut Kod Negeri
Rasulullah s.a.w bersabda:
“ Yang halal adalah jelas dan yang haram juga jelas, tetapi di antara keduanya terdapat juga perkara yang belum jelas (syubhah) yang tidak diketahui oleh kebanyakan manusia, dan lebih baik dijauhi.”
(Riwayat: Bukhari dan Muslim).

Baii dulu..muaahhhss..

1 komentar:

Atia Adina said...

waaaa...merisaukan sekrang ni...semua benda kena perhatikan dulu

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
Back to Top